"Google case": Najviša kazna na osnovu GDPR-a

Francuski nadzorni organ – CNIL je u januaru ove godine izrekao Google-u novčanu kaznu u visini od 50 miliona evra zbog nepoštovanja odredbi GDPR-a. Ovo je prva novčana kazna izrečena nekom tehnološkom gigantu, koja se zasniva na famoznom GDPR-u.

CNIL je ustanovio da je Google učinio više povreda GDPR-a – nepostojanje transparentnosti u radnjama obrade, neadekvatno informisanje korisnika i nepostojanje punovažnog pristanka u vezi sa personalizovanim reklamama.

Obaveštenje o privatnosti koje je izabrao Google ne ispunjava kriterijume iz GDPR-a. Osnovni elementi ovog obaveštenja kao što su svrha obrade, periodi zadržavanja ličnih podataka ili kategorije ličnih podataka, koji se koriste za personalizovano reklamiranje su razbacani u više dokumenata, sa linkovima koji zahtevaju posebne ‘klikove’ da bi im se pristupilo (nekada i 5,6 akcija pre nego što se dobije potpuna informacija). Zbog toga korisnici nisu u mogućnosti da razumeju obim radnji obrade ličnih podataka od strane Google-a, iako su te aktivnosti mnogobrojne i veoma intruzivne po korisnike.

Bez obzira na to što Google tvrdi da dobija pristanak za personalizovane reklame, CNIL je ipak utvdio da taj pristanak nije u skladu sa GDPR-om, iz dva razloga. Prvi razlog jeste to što taj pristanak nije dovoljno informisan. Informacije o radnjama obrade su razbacane u više dokumenata i zato korisnik nije upoznat sa obimom tih aktivnosti (npr. u sekciji ‘Ads Personalization’ nije moguće ustanoviti koji su svi servisi, sajtovi i aplikacije umešani u radnje obrade – Google search, Youtube, Google home, Google maps, Playstore….). Drugi razlog je to što je pristanak koji Google dobija ne ispunjava uslove specifičnosti i nedvosmislenosti. Takozvani “checkbox“ odnosno polje za potvrdu za personalizovane reklame je unapred štikliran i na kraju korisnik da bi kreirao svoj nalog može jedino da prihvati sve radnje obrade od strane Google-a. Na ovaj način nije mu ostavljena opcija da određene radnje obrade (presonalizovane reklame) za sebe eventualno isključi.

Google je naravno podneo žalbu na ovakvu odluku francuskog nadzornog organa.

 

Kompanija

Kontakt

Ova adresa el. pošte je zaštićena od spambotova. Omogućite JavaScript da biste je videli.